Zamknij X
Aby zapewnić najwyższą jakość usług, autosalon24.pl wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej.
Warunki przechowywania lub dostępu do nich znajdziesz w Polityce prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Autosalon24.pl - Samochody nowe i używane
Wyślij zapytanie
autosalon24.pl > Dacia

Dacia PEŁNA GAMA AUT




Dacia

Rumuńska marka, francuski samochód

Marka Dacia powstała w 1952 roku pod nazwą Uzina de Autoturisme Piteşti w rumuńskim mieście Mioven. Podobnie, jak w przypadku Saaba, fabryka, w której rozpoczęto produkcję aut, wcześniej związana była z branżą lotniczą i wytwarzała części do samolotów. Właściwie od początku swego istnienia Dacia bardzo blisko współpracowała z Renault. Wiele aut rumuńskiego producenta powstało po prostu na licencji francuskiego koncernu - niektórzy z nas na pewno doskonale pamiętają obiekt pożądania Polaków w latach 80-tych, jakim była Dacia 1310, której pierwowzorem stał się Renault 12.

W 1976 roku Dacia podjęła decyzję o zakończeniu współpracy z Renault i kontynuowała produkcję we własnym zakresie, wykorzystując technologie innych producentów. W tym okresie powstaje małolitrażowa i tania Dacia 500 Lăstun oraz Dacia Nova (wprowadzona do produkcji w 1995r.). Pierwsze z aut, produkowane do 1989 r., nie cieszyło się uznaniem Rumunów głównie ze względu na fatalną jakość wykonania. Drugie – Dacia Nova – wykorzystywało rozwiązania techniczne Peugeota zastosowane w modelu 309. Była to konstrukcja nieporównanie bardziej udana od Lastuna.

W 1999 roku Dacia została wykupiona przez Renault. Pojawił się model Dacia SuperNova, który w 2003 został zastąpiony przez Dacie Solenze. Wkrótce potem, kiedy jakość produkowanych w Rumunii aut uległa znacznej poprawie, pojawił się pierwszy rynkowy sukces producenta – Dacia Logan. Auto, które jest produkowane do dnia dzisiejszego, w sposób przebojowy weszło na rynki europejskie, w tym – ku zdziwieniu Renault – również francuski. Oczywiście kluczem do tego sukcesu była cena, jednak uczciwie należy przyznać, że bez znaczącej poprawy jakości byłoby to niemożliwe.

Widząc popularność wersji podstawowej Logana, Renault zdecydował się poszerzyć ofertę o nadwozie kombi oraz vana, a następnie (2005) pick-up’a.

Później przyszła kolej na Dacie Sandero i Sandero w wersji Stepway. Ostatnim dzieckiem rumuńskiej marki we francuskim wydaniu jest, odnosząca duże, rynkowe sukcesy także w Polsce, Dacia Duster.

To jednak jeszcze nie wszystko, bowiem trwają prace nad kolejnymi modelami auta: Dacią Grande (konstrukcja oparta na przedłużonej płycie podłogowej modelu Renault Fluence), drugą generacją Logana, Dacią City (segment A) oraz (uwaga!) Dacią Hamster, czyli ekologicznym modelem tego auta.

Cóż, patrząc na rozwój Dacii czy Skody, pozostaje tylko zazgrzytać zębami, że nasze szanse na rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Polsce zostały swego czasu zaprzepaszczone…

Opracowanie przygotował :